T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ANKARA / SİNCAN - Erkunt Mesleki Eğitim Merkezi

21.Yüz Yıl İnsanı Z Kuşağını Anlamak.

ÖNSÖZ

• 21.yüzyılda insanlık; toplumsal alanda (iklim değişikliği, mali istikrarsızlık, salgın hastalıklar), ekonomik alanda (küreselleşme, inovasyon) ve kişisel düzeyde (istihdam edilebilirlik, mutluluk) birçok önemli zorlukla yüzleşmektedir. Teknolojinin üssel olarak hızla gelişmesi, otomasyon ve işlerin ülke dışına gönderilmesi ile bu zorlukları hızla katlayarak, toplumsal düzeyde karışıklığa yol açmaktadır. Eğitim, Endüstri Devrimi'nde olduğu gibi, teknolojik ilerlemelerin gerisinde kalmaktadır. Projemizde uygulanan anket sonuçlarında da bu husus net bir şekilde görünmektedir.

• Müfredat üzerinde yapılan son önemli değişiklikler 1800'lü yılların sonlarına doğru, toplumsal ve beşeri sermaye ihtiyaçlarının aniden büyümesine cevap olarak ortaya çıkmıştır. 21. Yüzyıl dünyasının geçmişe benzerliğinin çok az olmasından dolayı, eğitim müfredatının derinlik ve çok yönlülüğü öne çıkaran bir şekilde tekrardan tasarlanması için geç kalınmıştır. Dünya çapında müfredatlar sık sık değiştirilmiştir. Elbette bu değişiklikler bazen de büyük ölçüde olmuştur fakat bu müfredat değişiklikleri eğitimin tüm boyutları olan Bilgi, Beceri, Karakter ve Meta-Öğrenme ögeleri için derin olarak yeniden tasarlanmamıştır.

• " 21. yüzyıl ihtiyaçlarına adapte olmak, her bir boyutun ve etkileşimlerinin yeniden gözden geçirilmesi anlamına gelmektedir "; Prof. Dr. Charles FADDEL

• *istihdam edilebilir bireylerin arttırılması için 

Eğitim Hedeflerinin Sınıflandırılması

• Klasik program geliştirme sistemleri üç alanda yapılmaktadır.

• Bu alanlar;

• Bilişsel Alan,

• Duyuşsal Alan ve

• Devinişsel (Psiko-motor) alandır.

• 21. Yüz yıl öğrenme mantığında ise ,

• 1- Öğrenme Stilleri

• 2- Eğitimde Dijitalleşme

• 3- Meta Öğrenme ve Meta Verse

Kavramlarının da eğitim programlarında yer alması gerekir.

Hedeflerin Davranışlara Dönüştürülmesi

• Öğrenme stilleri çerçevesinde hedeflerin davranışlara dönüştürülmesi gerekçelerini şöyle sıralayabiliriz;

• Eğitim programlarının sınama durumlarını gerçekleştirmek için davranışları belirlememiz gerekir. Diğer bir anlatımla, ölçme işlemlerinin yapılması için davranışların belirlenmiş olması gerekir.

• Eğitim programlarının eğitim durumlarını gerçekleştirmek için davranışların belirlenmesi gerekir. Hangi davranışı, nasıl kazandıracağımızı belirlemek için eğitim durumlarını düzenlemede program geliştirme çalışmalarına kılavuzluk etmede davranışlar önemlidir.

• Eğitim yoluyla bireylere istendik davranış kazandırma süreci ve bu davranışlarının kazanılıp kazanılmadığı, eğitim programlarında yer alan davranışlarla somutlaşır. Aksi takdirde bir yargıya varmak çok zor olur.

• Eğitim uygulamalarında belli standartlara ulaşabilmek için davranışların belirlenmiş ve kazanılmış olması gereği vardır.

• Eğitim hedeflerinin gözlenebilir ve ölçülebilir öğrenci tepkileri olarak ifade edilmesine eğitimde “davranış” adı verilir.

• Örneğin, eğitimin tanımını söylemesi/yazması, yasaların gerektirdiğini her zaman yapması, atölye ve laboratuvar dersinde toleransa uygun bir tasarım , programlama ve imalat yapabilmek için iyi bir teknik resim okuma becerisinin gerekmesi gibi.

Hedef-Davranışları Yazma İlkeleri

• Etkinliklerin, konu alanını kapsaması gibi Uygulama Yöntemlerinin de ilgili öğrenme stiline uygun hedef alanını kapsaması lazımdır.

• Davranışların sınırları belli olmalı ve farklı öğrenme stillerine ait davranışlar bir arada bulunmamalıdır.

• Davranışlar kapsamlı olmalı, her davranış; ilgili birçok alt davranışı temsil edici güçte olmalıdır.

• Davranış, gözlenebilir ve ölçülebilir olmalıdır.

• Bir grup öğrenci için geçerli kritik davranışların, başka bir grup öğrenci için geçerli olamayabileceği dikkate alınmalıdır.

Hedef-Davranışları Yazma İlkeleri

• EĞİTİMDE DİJİTALLEŞME KAVRAMININ DERS PROGRAMLARINA AKTARILMASI İÇİN,

• Pandemiden de kaynaklanan zorunluluklar nedeniyle kullanılan web 2.0 araçlarının programlarda (Uzaktan eğitimde Zoom , Meet, TeamViever ve benzeri gibi) belirtilmesi.

• Arttırılmış gerçeklikle ilgili simülasyonların ve simulatorlerin programlarda belirtilmesi.

• Dijital eğitim araçlarının (VR Gözlük, Nesnelerin İnterneti, Yapay zeka ve benzeri gibi) programlarda belirtilmesi.

• Tasarımsal derslerde kullanılması ön görülen CAD-CAM tasarım programlarının belirtilmesi. Gerekmektedir.

• Proje raporunda öne çıkmış olan Dijitalleşme öncelikleri bu hususların belirlenmesinde kılavuzluk sağlayacaktır.

Yaratma• Meta-öğrenme üzerinde düşünme ve öğrenmeyi adapte etme işlemleri ile ilgilenir. Meta-öğrenme hem kişinin tahmin, izleme ve değerlendirmesini kapsayan meta-bilişimi, hem de kişinin kapasitesi hakkında geliştirilebilir akıl yapısını içselleştirmeyi içerir.

• Meta-öğrenme, hayat boyu öğrenme alışkanlıkları geliştirilmesi, öğrenilenlerin orijinal konunun ötesine taşınabilmesi için esastır. Zaten en başarılı öğrenciler genellikle üretken ve doğru bir metaöğrenme döngüsü kullanırlar. Bu boyutun teşvik edilmesi bütün öğrencilere tüm öğrenme alanlarında hayat boyu kariyerlerinde yardımcı olabilir. Sürekli ve artan bir şekilde adapte olabilmeyi gerektiren bir dünyada, genel olarak işleyip dolayısıyla sıklıkla ihmal etmek yerine, bu boyutun özellikle vurgulanması kritik önem taşır.

• Meta-öğrenme ile öğrenciler eğitim sonrasında oluşan öğrenme çıktısı ile ortaya çıkarması öngörülen yenilik veya inovasyonla birçok proje ve ar-ge faaliyetlerine ekstra katkı sağlar.

• 21. YÜZ YIL EĞİTİM BİÇİMİ İÇİN EĞİTİM PROGRAMI İÇERİKLERİ

• 1- Dersin Adı

• 2- Hedef Sınıflar

• 3- Dersin Konuları (Ünite, Modül)

• 4- Dersin Süresi (Kazanım Süresi Ders Saati)

• 5- Konulara göre kazanımlar (Öğrenci Kazanımları/Hedef ve

Davranışlar)

• A- Analog (Bilişsel, Duyuşsal ve Devinimsel) kazanımlar

• B- Dijital kazanımlar ( Arttırılmış ve Sanal Gerçeklik, Tasarımsal Beceriler ve Endüstri 4.0 nesnelerin iletişimi becerileri)

• 21. YÜZ YIL EĞİTİM BİÇİMİ İÇİN EĞİTİM PROGRAMI İÇERİKLERİ

• 6- Kazanımları sağlamak için uygulanacak yol ve yöntemler

• A- Kullanılacak materyaller (Eğitim araçları, Ortamları ve Dijital Eğitim İçin gerekli donanım)

• B- Dijital öğrenme biçim ve gerekliliklerine yönelik zorunlu software programlar, Simulasyonlar ve Teknik donanım

• 7- Öğrenme stillerine yönelik , öğretme süreç ve yöntemleri (her öğrenme stiline yönelik ayrı ayrı belirlenecektir.)

• 8- Eğitim süreci sonunda beklenen hedef davranışlar

• 9- Kazanılmış davranışlar için belirlenmiş ölçme ve değerlendirme standartları ile ölçme ve değerlendirme teknikleri

• 10- Meta – Öğrenme kavramı ile öngörülebilen muhtemel yenilikçi davranışlar

• Ekte: Kolb Öğrenme Stiline Göre Tasarlanmış Bir Ders Planı Örneği bulunmaktadır.

• PROGRAM HAZIRLAMA SÜRECİNDE GÖRÜLEN HUSUSLARLA İLGİLİ HAZIRLANACAK OLAN RAPOR İÇERİĞİ İÇİN REHBER • Belirlenmiş olan meslek dalı ve dersin seçilme kriteri nedir ?

• Programı hazırlayan uzmanların seçilme kriteri nedir ?

• Mevcut programda bulunan hedefler ve davranışlarla ilgili bir eksiklik varmı dır. Varsa neler eklenmelidir ?

• Mevcut programın, Öğrenme stillerine göre revize edilmesinde karşılaşılan problemler nelerdir ?

• Geliştirilen programda belirlenmiş olan dijital eğitim içerik ve materyallerinin seçilme kriteri nelerdir ?

• Meta-öğrenme hedefleri, kazanılmış öğrenme çıktıları çerçevesinde nasıl belirlenmiştir ?

• Program hazırlama sürecinde burada değinilmemiş başka hangi problemler ile karşılaştınız ?

 

 

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 05.05.2023 - Güncelleme: 05.05.2023 22:17 - Görüntülenme: 231
  Beğen | 3  kişi beğendi